Térkövezés házilag – csak le kell rakni? – Vagy mégsem csak ennyiből áll?
A térkő szép, tartós és értéket ad a ház köré – de csak akkor, ha a kivitelezés szakszerű. Első ránézésre egyszerűnek tűnik: „csak le kell rakni a köveket”. A valóságban viszont rengeteg apróságon múlik, hogy pár hónap, év múlva is egyenes marad-e a burkolat, vagy billegős, vizesedős lesz. Mutatom lépésről lépésre, hogyan néz ki a folyamat – és közben kiemelem, hol szoktak elvérezni a házi próbálkozások.
1. Terület kitűzése, földmunka, bontás
Az első lépés mindig a terület kitűzése, szintek meghatározása.
- Ha nincs vízmérték, szintező, lézer, nagyon könnyű elrontani, így érdemes használni ilyen eszközöket. Ha nincs, akkor megvásárolni, hiszen ha javítani kell a munkálatokba a legvégén, az még költségesebb.
- Szintezéskor érdemes felülről lefele haladni, így azt kiszámolni, hova érkezik a térburkolat, és onnantól számolni lefele.
- Figyelj a párhuzamokra, derékszögekre, hogy esztétikus végeredményt kapj.
- A víznek mindig el kell folynia, különben tócsák maradnak, vagy ami még rosszabb: a víz a házhoz folyik és beázik az ingatlan.
Ezután jön a föld kiszedése: járda esetén kb. 20–30 cm, kocsibeállónál akár 30–40 cm mélyen. Ha van meglévő beton felület, térkő, akkor azt felbontani. Ez hatalmas munka kézzel, sokan itt szembesülnek először azzal, hogy „ez bizony nem hétvégi projekt”.
Bontáskor mindig figyelj a meglévő telepített kerti elemekre, például folyókára, vezetékekre amik mennek.

A kiszedett földet, betont elszállítani sem egyszerű: talicskázni, majd a teherautóra felrakni, rakodás, lerakóhelyi díj – mind külön tétel, amire nem gondol az ember, amikor a „m² árát” nézi az interneten.
2. Tükör tömörítése
A föld kiszedés után a „tükör” (az aljzat) tömörítése következik. Ez azért kell, hogy később ne üljön meg a burkolat.
- Ha ezt kihagyod, pár hónap múlva „lépcsősödni” kezd a térkő.
- Ehhez lapvibrátor kell – amit bérelni lehet, de ez egy drága tétel, ráadásul hozzáértés nélkül könnyű kárt tenni benne vagy a terepen.

3. Szegélykövek rakása
A térkő szélét szegélyek tartják meg – ezek nélkül a kövek szétnyílnak, elcsúsznak. Illetve esztétikus, elválasztó hatást is ad.

Mi földnedves betonba rakjuk le őket, kétoldali betontámasztással.
- Betonkeverés házilag macerás: cement, homok, kavics pontos arányban, megfelelő konzisztenciával.
- Ha túl nedves, elfolyik, ha túl száraz, nem köt meg rendesen.
- Érdemes 3:1 arányban adagolni, azaz 3 lapát sóder, 1 lapát cement, 1/2 lapát víz fokozatosan adagolva.
- A támasztást körülbelül a szegélykő fele és a háromnegyede közé érjen fel.
Itt már millimétereken múlik minden: ha a szegély nincs pontosan szintben és vonalban, az egész térkőmező ferdén fog feküdni.
4. Teherhordó réteg (zúzottkő, darált beton)
Ez a legfontosabb réteg, ez tartja meg az egész burkolatot.
- Járda/gyalogos forgalomra: kb. 10–15 cm tömörített zúzottkő.
- Kocsibeálló/gépjármű forgalomra: 15–25 cm tömörített zúzottkő vagy darált beton.

Fontos, hogy rétegekben legyen terítve és minden réteg tömörítve.
Ha valaki egyben szórja le a teljes mennyiséget, a felső 5–10 cm tömörödik csak, alatta pedig üreg marad → később megsüllyed a burkolat.
5. CKT beton
Ez gépkocsibeálló esetében a stabil burkolathoz mondhatni kötelező.
Gyalogos forgalom esetén ez kihagyható, viszont akkor legyünk biztosak az alatta lévő rétegrend tökéletességében.

Ezt 10 cm tömör vastagságban érdemes bedolgozni, és itt is tömöríteni szükséges lapvibrátorral. Nem érdemes kispórolni, mert így később megsüllyed, és a pótmunka vagy javítás mindig drágább lesz.
6. Ágyazó réteg (zúzalék 4–5 cm)
Ez adja a térkő felfekvő felületét.
- Itt 2–4 mm-es zúzalék kell, kb. 4–5 cm vastagságban.
- A felületet egyengetni kell (lehúzóléccel), de nem szabad tömöríteni.
- Itt érdemes venni vas lehúzócsöveket, és azon lehúzni az ágyazót lehúzóléccel, így egyszerre nagyobb mennyiséget is tudsz húzni és ezzel egy kis időt nyerhetsz vele.

Ha ezt valaki rosszul csinálja, a térkő egyenetlen lesz, billegni fog.
7. Térkő lerakása
Most jön a látványos rész – de a neheze még mindig itt van.
- A térkövet sorokban kell rakni, valamilyen minta szerint, mindig a szegélytől indulva. A lerakási mintáról tudsz például a gyártók oldalán tájékozódni.
- A gyártási árnyalatkülönbség miatt a raklapokat keverni kell, vagy mondhatni „random” sorrendben helyezni a térköveket, ahogy jönnek. Nem sorrendben. Kombi (több különböző méretű térkőből áll) térkövet érdemes úgy rakni, ahogy jön, nem kigondolva, sorrendben. – különben tarka lesz a végeredmény.
- A vágások (sarkok, szűk helyek) rengeteg időt visznek el, ráadásul ipari vágógép nélkül csak flexszel lehet megoldani → ez iszonyúan porol és lassú. Itt is lehet érdemes bérelni egy vizesvágót. Vágáskor érdemes odarakni a kívánt, odaeső térkövet a felületre, és filctollal, jelölővel bejelölni ahol kell vágni.
- Nagy tévedés, hogy gépkocsibeálló készítésekor, vastagabb térkő esetén, például 8 cm-es burkolat esetén majd a felület biztos stabilabb lesz. Itt nem a térkő ami számít, hanem a megfelelő aládolgozás, a rétegrend. Teljesen jól működik egy 6 cm vastag térburkolat is, így ezzel tudsz anyagköltséget spórolni, mert a 8/10 cm vastag térkő drágább.

Térburkolat rendeléséhez keresd fel webáruházunkat, és kérj árajánlatot a kívánt térburkolatodra!
8. Fugázás, tömörítés
Az utolsó lépés a fugahomok beszórása és a lapvibrátoros tömörítés.

- Ha nincs gumi talp a vibrátoron, a térkő azonnal karcos lesz. Vibráláskor a térkövek összetörhetnek, így erre is érdemes pótlást felszámolni. De egyébként nagyon szuperül összerázza a térköveket és egy szintbe hozza őket.

- A fugahomokot többször kell pótolni, mert az első esők „leültetik”.
- Ha hibát akarsz kijavítani, a fugázás és vibrálás előtt tedd meg, mert utána sokkal nehezebb felszedni a térkövet.
Miért nehéz házilag?
- Anyagkalkuláció: interneten látott ár ≠ végső ár. Hozzájön raklapdíj, szállítás, csomagolás.
- Eszközök: lapvibrátor, vágógép, szintezőlézer… → több tíz/száz ezer forint bérleti díj.
- Fizikai munka: 10–15 tonna anyag kézi mozgatása 1–2 embernek gyakorlatilag lehetetlen egy hétvége alatt.
- Pontosság: pár milliméter eltérés → billegő, hullámos burkolat, vízmegállás, beázás.
- Szállítás: az internetes árak gyakran nettó, telepi árak. A gyártó/raktár raklap-, fólia- és szállítási díjat számol fel. A raklapok betétdíjasak – visszaszállítással kapsz csak vissza pénzt. A sofőr nem köteles bevinni a kertbe – sokszor az utcán hagyják. Behajtási engedély, darus autó, lerakóhelyi díj → mind extra költség.
- Lerakodás: a sofőr nem köteles bevinni a kertbe. A darus/„moffett” feláras, és szilárd burkolat kell neki. Puha talajon nem megy be – a paletták maradnak a kapuban.
- Behajtási engedély: sok utcába 7,5 t felett engedély kell; enélkül a kamion nem jöhet be. Ilyenkor át kell szervezni a szállítást (kisebb autó, átrakodás → extra költség).
- Szín- és gyártási széria: külön raklapok között árnyalat-eltérés lehet.
- Pótrendelés: ha 2–3 m²-rel „elszámolod” magad, hetekre leállhat a munka – sok gyártó nem tart készleten minden színt/méretet. Hiába 20-30 ezer Forintos rendelés lenne, a szállításra ugyan azok a feltételek vonatkoznak. Gondolok itt a feláras szállítási költségre, mivel nem éri el a megfelelő súlymennyiséget, raklap, csomagolási, daruzási és egyéb logisztikai díjakra.
- Vágás és por: a vágás sok idő és rengeteg por. Víz nélküli vágásnál a por beleül a fugába/felületbe.
- Lejtés és küszöbök: garázskapunál, teraszajtónál centimétereken múlik, hogy a kapu akad-e, az ajtónál összegyűlik-e a víz. Egy rossz szintbeállítás = több nap bontás.
Rétegrend összefoglaló
Gyalogos forgalom (járda, terasz, kerti út):
- 5–6 cm térkő
- 4–5 cm ágyazó
- 10–20 cm teherhordó réteg (zúzottkő, darált beton)
- tömörített föld (tükör)
Gépjármű forgalom (autóbeálló, parkoló, kocsifelhajtó):
- 6–8 cm térkő
- 4–5 cm ágyazó
- tömör 10 cm vastagságban CKT beton
- 15–30 cm teherhordó réteg (zúzottkő vagy darált beton)
- tömörített föld (tükör)
👉 Összességében: a térkövezés házilag elméletben megoldható, de a gyakorlatban az anyagszállítás, az eszközök, a pontos szintezés és a rengeteg fizikai munka miatt nagyon sokszor drágább, lassabb és bonyolultabb összeségében, mint szakemberre bízni. Így amennyiben szeretnéd megspórolni magad a sok fejfájástól, vedd fel velünk a kapcsolatot.